Rakúska štúdia o implementácií destinačného manažmentu pri úspešnom rozvoji regiónov cestovného ruchu

8. júl. 2013

Mag. Franz Schmidt, certifikovaný konzultant a partner rakúskej oblastnej poradenskej spoločnosti, zdôraznil, že najúčinnejšou stratégiou úspešného turistického regiónu je podpora rozvoja a marketingu jeho ochrannej značky, ktorá poukazuje na rozhodujúce príležitosti podnikania v danom regióne.

Rastúci dopyt po slnku-piesku-exotike a vzdialených destinačných cieľov, viedol pred niekoľkými rokmi v niektorých regiónoch rakúskych Álp k poklesu konkurencieschopnosti dovtedy vyhľadávaných dovolenkových destinácií. Podľa Schmidta, zažilo v tomto čase odvetvie cestovného ruchu v „Alpskom priestore“ krízu. Autor vo svojom príspevku poukazuje na možnosti ako túto krízu prekonať.

Orientácia na spotrebiteľa ako prvá reakcia na krízu

Ako ukázali rakúske štúdie, organizácie cestovného ruchu nemali dlho, vzhľadom na príliš nízke rozpočty, skúsenosti s využívaním prostriedkov marketingovej komunikácie. Jednotlivé regióny sa musia stať súčasťou turistickej destinácie aby mohli prilákať hostí z iných destinácií a uspieť v konkurenčnom boji.

Nové štruktúry ako druhá reakcia na krízu

Tradičné organizácie cestovného ruchu museli uznať, že si môžu samostatnú reklamu dovoliť len ťažko. Konkurenčná súťaž vyžaduje profesionálny manažment: od kvalitného zabezpečenia, cez marketingovú kontrolu až po predaj. Na splnenie týchto požiadaviek bolo v Rakúsku založených mnoho regionálnych organizácií, do ktorých prúdia spoločné rozpočtové prostriedky. Zároveň, boli zriadené spoločné rezervačné systémy a vytvorené spoločné reklamné prostriedky. Aj napriek evidentnému zvýšeniu profesionálnej úrovne, vďaka regionálnej spolupráci, sa regióny podľa Schmidta nemôžu domnievať, že sú už na konkurenčnú súťaž dostatočne pripravené. Manažment cestovného ruchu sa stane vysokovýkonným, až vtedy, keď sa odvetvie cestovného ruchu stane strategickým partnerom na trhu. Až keď sa podarí splniť požiadavky hostí, dostaví sa aj úspech. Rozvoj spoločnej stratégie, ktorá napomôže k tomu, aby sa z regiónov stali vyhľadávané destinácie, stojí dnes v popredí oveľa viac ako doposiaľ. Čo je základom úspešného destinačného manažmentu?

Destinácie – zacielené na požiadavky návštevníkov

V súčasnosti hovoríme o „multipátrajúcom“ návštevníkovi. Poskytovatelia služieb musia vytvárať perfekte vyladené regionálne balíčky. Región s rozmanitou ponukou môže pritom  očakávania „multipátrajúcich“ návštevníkov naplniť oveľa skôr, ako by ich mohli naplniť mesto resp. obec samostatne. O tom, či sa región stane destináciou rozhodne v zásade návštevník.

Destinácie – sú silne strategický riadené

Región bude konkurencieschopný len vtedy, keď bude podporovať aktivity, ktoré napomôžu zvýšeniu jeho úspechu na trhu. V súťaží platí, že región nemusí byť všade prvým. Inak povedané: konkurencieschopnosť sa vzťahuje vždy bezprostredne na konkurenta. V cestovnom ruchu je podstatným marketingovom nástrojom ponuka. Región musí koncentrovať svoje sily na niekoľko najvýznamnejších tzv. „jadrových“ okruhov ponuky. Táto „jadrová“ ponuka regiónu bude predstavovať jeho trvalú výhodu v konkurenčnom boji. Úspešné destinácie využívajú rozmanité marketingové prostriedky. Hlavné komponenty destinačného manažmentu tvorí podľa Schmidta: koncentrácia na „jadrovú“ ponuku regiónu, využívanie rozmanitých marketingových nástrojov, zvyšovanie kvality, znalostný manažment a strategická organizácia.

Úspešné destinácie sú prepojené

Na rozvíjanie kvalitnej ponuky potrebuje región partnerov nielen z  vnútra regiónu ale aj zvonka. Avšak, ako ukazuje prax, nie je to vždy také jednoduché. Postupné zvyšovanie kontaktov, vedie k vytváraniu sietí, ktoré budú v prípade potreby kooperovať. Región je o to silnejší, čím má väčšiu sieť kontaktov, z viacerých oblastí - či už politickej, oblasti verejnej správy alebo iných.

Destinačný manažment = marketing + rozvoj

Mnohé marketingové spoločnosti, zdôrazňujú, že úspešné nie je iba to, čo je predajné. Región nie je firmou. Nástroje obchodného manažmentu uplatňované samostatne nie sú dostatočné. Konkurenčné výhody sa nedajú kúpiť, región musí rozvíjať také aktivity, ktoré sú konkurencieschopné.

 


Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!
Viac z Instagramu