Na Pezinskú Babu

Pezinská Baba
Malé Karpaty

Trasa - Časový rozvrh: Pezinok – Rozálka ½ hod. – Zumberg ¾ hod. – Žilová 1 hod. – Pezinská Baba 1 hod. – Konské hlavy ¾ hod. – Tri kamenné kopce ¾ hod. – Šenkárka ¼ hod. – Kolárske ¼ hod. – Žilová ¾ hod. – Rozálka 1 ½ hod. – Pezinok ½ hod.

Spolu: 8 hod.

Prevýšenie: 480 m.

Náročnosť:

Náročná celodenná túra (najmä pre dĺžku). Častá zmena farby turistického značkovania si vyžaduje zvýšenú pozornosť pri orientácii a používanie mapy. Túra čiastočne vedie po trase banského náučného chodníka, ktorý približuje históriu Pezinka, v minulosti jedného z najvýznamnejších banských miest na Slovensku. V závere míňa niektoré informačné tabule Vinohradníckeho náučného chodníka, ktorý dokumentuje súčasnú vinársku tvár mesta.

Základná trasa:

Od železničnej stanice v meste Pezinok (160 m) sa vydáme po Holubyho ulici do centra mesta. Povedie nás modrá (2406) a červená turistická značka (0703). Prejdeme Radničným námestím a pokračujeme k juhozápadnému okraju zámockého parku. Kupeckého ulicou sa dostaneme k rázcestiu Rozálka (165 m), kde sa turistické trasy vetvia. Vpravo smeruje červená, vľavo modrá turistická značka. Uprednostníme červenú značku, ktorá vedie na koniec Suvorovovej ulice a pokračuje po asfaltovej ceste. Dolným okrajom vinohradov a okolo vstupnej tabule Vinohradníckeho náučného chodníka sa dostaneme na Krížnu ulicu, po ktorej prídeme k štátnej ceste smerujúcej z Pezinka do sedla Baba. Na tomto mieste odporúčame na chodníku odbočiť doprava a asi po 100 m opäť doprava, aby sme navštívili technickú pamiatku Schaubmarov mlyn, v ktorom je umiestnená Galéria insitného umenia. Od mlyna sa vrátime späť a popri štátnej ceste smerujúcej do sedla Baba prídeme k smerovníku Zumberg (206 m). Červená značka spoločne so zelenou značkou odbočuje vpravo do Trnianskej (Kučišdorsfskej) doliny. My si zvolíme žltú turistickú značku (8131), ktorá vedie popri ceste západným smerom a za areálom Psychiatrickej nemocnice Philippa Pinela odbočuje vľavo na bočnú cestu. Najskôr spevnená, neskôr lesná cesta stúpa popri horárni Sirková do malej zalesnenej doliny, kde sú badateľné zvyšky po banskej činnosti. Vstúpime do bývalého banského regiónu rozprestierajúceho sa medzi Pezinkom a Pernekom. V minulosti sa tu ťažilo zlato, pyrit a antimón. Cesta vybočuje z dolinky do zalesneného svahu, ktorým stúpa na rázcestie Žilová (420 m, variant I). Tu odbočíme vpravo na modrú turistickú značku (2406). Dlhé stúpanie lesom sa končí v areáli turistického strediska Pezinská Baba (527 m, variant II), do ktorého vstúpime od juhovýchodu. Lyžiarska zjazdová trať sa zvažuje po našej pravej ruke. Po občerstvení v horskom hoteli alebo v bufete nás čaká výstup južným smerom po Štefánikovej magistrále (E8, 0701) do blízkosti vrcholu vrchu Konské hlavy (640 m). Sledujeme červené turistické značky. Namáhavejší je len krátky záverečný úsek výstupu. Malebná krajina poskytuje čiastočné výhľady ponad mladinu a rúbaniská. Od Konských hláv, ktoré sú najvyšším bodom na trase, pôjdeme po pohodlnej lesnej ceste s miernym profilom (opačne ako pri hrebeňovej trase č. 18). Cez Stratený kút (593 m) a Tri kamenné kopce (584 m) sa dostaneme na rázcestie Tri kamenné kopce (570 m), kde odbočíme doľava. Lesnou cestou označenou modrými (2405) a žltými turistickými značkami (8131) mierne klesneme na lúku Šenkárka (515 m) s lesníckym domom. Na hornom cípe lúky je rázcestie, z ktorého modrá značka klesá dole lúkou a žltá značka odbočuje doľava. My si zvolíme žltú značku, ktorá smeruje cez prevažne ihličnatý les do chatovej osady Kolárske (440 m). Od chát postavených okolo horárne Švantner zídeme po lesnej ceste dolu menšou dolinou na asfaltovú cestu (345 m), ktorá slúži návštevníkom a chatárom z chatovej osady Slnečné údolie nachádzajúcej sa o niekoľko sto metrov vyššie na ľavej strane. Vpravo sa cesta zvažuje do Limbachu. My ju však nevyužijeme, pretože sa vydáme na strmý lesný chodník stúpajúci do svahu na druhej strane doliny Limbašského potoka. O chvíľu prídeme na rázcestie Žilová (420 m), kde sme už boli v prvej tretine túry. Nebudeme sa však vracať po rovnakej trase, ako sme prišli. Odbočíme doprava a po modrej turistickej značke (2405) zostúpime lesom k vinohradom nad Pezinkom. Vo vinohradoch sa otvára krásny výhľad na mesto a rybník, okolo ktorého prídeme ku kaplnke neďaleko rázcestia Rozálka (165 m). Predtým prejdeme popri jazdeckom a rekreačnom areáli Rozálka a okolo informačných tabúľ Vinohradníckeho náučného chodníka, ktorý približuje históriu pestovania viniča na tomto území. Od rázcestia Rozálka sa po známej trase cez mesto Pezinok presunieme do cieľa výletu pri železničnej stanici (160 m). Cestou sa môžeme zastaviť v areáli zámku alebo v Malokarpatskom múzeu a oboznámiť sa s históriou vinohradníctva. Odporúčame ochutnať niektoré z výborných pezinských vín v miestnych viechach.

Variant I: Ak nechceme vystúpiť až na hrebeň Malých Karpát do sedla Baba a chceme absolvovať len nenáročnú prechádzku v okolí Pezinka, môžeme na rázcestí Žilová odbočiť vľavo a vrátiť sa do Pezinka modro značkovanou cestou. Túru ukončíme takisto ako pri základnej trase (spolu: 4 ¼ hod.).

Variant II: Túru môžeme ukončiť aj v sedle Baba. V takom prípade sa do Pezinka vrátime autobusom (spolu: 3 ¼ hod.).

Variant III: Ak chceme túru ukončiť v Pezinku a zároveň navštíviť vinohradnícku obec Limbach, zostúpime z lúky Šenkárka po modrej turistickej značke do Limbachu a odtiaľ sa po neznačkovanej asfaltovej ceste vedúcej okrajom vinohradov vrátime do Pezinka (spolu: 8 hod.).

Autor fotografie: Peter Mach

Na Pezinskú Babu

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!